Hotelstjerner – hvad betyder de?

Hvis du har været ude at rejse før – eller blot boet på hotel – kender du helt sikkert til hotelstjerner. De er en indikation for, hvor prestigefyldt et hotel er – og hvad du, i høj grad, kan forvente med et ophold på hotellet.

Det kan dog ofte være en jungle at finde det rigtige hotel, idet du pludselig føler, at du drukner i hoteller, som er 3, 4 og 5 stjernet. Og hvad er forskellen egentlig?

Forskellen vil vi gerne skyde lidt lys på, så du lettere kan finde rundt i den store jungle.

Hotelstjerner svinger – de svinger rigtig meget

Selvom det virker oplagt, er det ikke alle hoteller i verden, som følger de samme kriterier for, hvornår hotellet har X antal stjerner. Nogle hoteller følger andre regelsæt end andre – og derfor kan der være stor forskel mellem et 3 stjernet hotel i ét land og et 3 stjernet hotel i et andet land.

Det skyldes simpelthen, at det ikke er alle hoteller, som hører under samme union. Derudover skyldes det naturligvis også, at det er en branche, som tilnærmelsesvis stadigvæk ligner det vilde vesten – selvom vi taler 2017.

Hotelstars Union

Hotelstars Union er en standard for rigtig mange hoteller i EU. Hoteller som hører under Hotelstars Union sætter sine hotelstjerner ud fra kriterier, som er fastsat af Hotelstars Union. Det betyder, at alle kæmper med på lige vilkår og kan klistre X antal stjerner på hotellet afhængigt af faciliteter.

Lige pt. er følgende lande medlemmer af Hotelstars Union

  • Østrig
  • Belgien
  • Tjekkiet
  • Danmark
  • Estland
  • Tyskland
  • Grækenland
  • Ungarn
  • Litauen
  • Liechtenstein
  • Letland
  • Luxembourg
  • Malta
  • Holland
  • Slovenien
  • Sverige
  • Schweiz

På hoteller i disse lande har du altså mulighed for at kigge efter Hotelstars Union stjernerne for at få en klar indikation om, hvordan hotellets faciliteter er.

Dette betyder stjernerne

Som sagt er det Hotelstars Union, som bestemmer, hvornår et hotel kan markedsføre med X antal stjerner. Herunder kan du se, hvad minimumskrav er for de enkelte stjerner.

1 stjerne

  • 100 % af værelserne på hotellet har brusebad/badekar samt toilet
  • Værelserne har daglig rengøring
  • 100 % af værelser har TV med fjernbetjening
  • Bord og stol på værelser
  • Sæbe eller bodyshampoo ved håndvasken
  • Badehåndklæder
  • Receptionsservice
  • Offentlig tilgængelig telefon
  • Udvidet morgenmad
  • Mulighed for drikkevarer på hotellet
  • Mulighed for opbevaring af værdigenstande

2 stjerner

  • Morgenmadsbuffet
  • Senge-/læselampe ved sengen
  • Internetforbinelse på værelser eller i offentlige områder
  • Betaling med kort
  • Sæbe eller bodyshampoo ved brusebad/badekar
  • Hylder til garderobe
  • Udvalg af toiletsager tilgængeligt (det kan f.eks. være tandbørste, tandpasta, barbergrej o.lign.)

3 stjerner

  • Receptionen skal være bemandet i 14 timer, tilgængelig i 24 timer i tilfælde af interne og eksterne opkald og være tosproget
  • Siddepladser ved receptionen samt bagageservice på forespørgsel
  • Drikkevarer tilbydes på værelset
  • Hårtørrer samt ansigtsservietter på værelset
  • Fuldfigurspejl samt tilstrækkelig aflægningsplads til bagagen
  • Sysæt, skopudsesæt, vaske- og strygeservice
  • Ekstra pude og dyne på forespørgsel
  • Systematisk klagehåndteringssystem

4 stjerner

  • Receptionen skal være bemandet i 16 timer samt tilgængelig i 24 timer i tilfælde af interne og eksterne opkald
  • Lobby med siddepladser og servering – aka – hotelbar
  • Morgenmadsbuffet eller tilsvarende menukort
  • Minibar eller 16 timers drikkevareservice via roomservice
  • Polstret stol/sofa med sidebord/bakke
  • Badekåbe og tøfler på forespørgsel
  • Kosmetikprodukter (f.eks. neglefil, vatrondeller, bodylotion o.lign), kosmetikspejl, hylder til toiletartikler samt opvarmet badeværelse

5 stjerner

  • Døgnbemandet reception samt flersproget personale
  • Valet parkeringsservice
  • Concierge, piccolo
  • Rummeligt receptionsområde med flere siddepladser samt servering af drikkevarer
  • Minibar samt mad og drikke via roomservice (døgnet rundt)
  • Personlige plejeprodukter i flasker
  • Internet enhed (f.eks. pc eller tablet) på værelset på forespørgsel
  • Værdiboks på værelset
  • Strygeservice (retur inden for 1 time) samt skopudseservice
  • Aftæpning på værelser om aftenen (turn down service)
  • Mystery guesting

Du kan læse meget mere om Hotelstars Union her