Spar 15% på din ordre - Brug rabatkoden 'RG15' (Gælder ikke allerede nedsatte varer)

6 gode råd til at holde formen på ferien

Ferie er lig med afslapning, nul bekymringer og bare ren hygge. Dette betyder selvfølgelig ikke, at man ikke har sin form i baghovedet, i hvert fald ikke hvis man går op i sin krop og sundhed generelt. Hvis ferien ikke varer mere end 1-2 uger, er det i langt højere grad et mentalt problem end et fysisk. Rigtigt mange ser en uge uden træning, som et stort problem, mens andre har et mere afslappet forhold til det. Vi er ikke alle ens og har det forskelligt med det, derfor giver jeg dig her 8 gode råd til at forblive i form på ferien.

Råd #1 Vælg din morgenmad, frokost og aftensmad med omhu

Vi ved alle, eller har i det mindste en forestilling om hvordan morgen og aftensmadsbuffeten ser ud på de forskellige hoteller. Normalvis er den spækfyldt med hvidt brød, pandekager, pommes frittes og is i lange baner. Der er dog muligheder for at vælge med den sunde fornuft her, så sørg for at vælge protein- og fiberrigt. Dette gavner ikke kun formen, men sætter forbrændingen i gang, og giver dig en god energi til resten af dagen.

Råd #2 Erstat de hvide kulhydrater

Selvom rundstykker, toast og burgere smager utroligt lækkert, er der desværre ikke ret meget ernæring i et smurt rundstykke med ost. Det fører kun til oppustet mave, lav energi og generelt en kortvarig mæthedsførelse. Så erstat de hvide kulhydrater, med rugbrød og groft toast hvis det endelig skal være. Groft brød indeholder færre kalorier og mange flere kostfibre som desuden er en kæmpe bonus for fordøjelsen.

Råd #3 Øg din træningsmængde op til ferien

Det giver ret god mening at øge træningsmængden lige op til ferien, da du på den måde har brug for længere restitutionstid. Dette falder tilfældigvis sammen med din ferie, hvor du har rig mulighed for at slappe af, og dermed restituere 100%.

Råd #4 Gør fysisk aktivitet til en del af din ferie

Hvis man alligevel skal ned og se byen, kan man ligeså godt gå derned eller hoppe på cyklen. Dette er langt sundere og mere effektivt end at tage en taxi. Efter 2-3 timer på stranden kan det godt begynde at blive lidt kedeligt, så vælg nogle lege med højt aktivitetsniveau som fx beachvolley. Det samme gælder aktiviteter generelt, dette kan være shopping, bjergbestigning eller tage ud at klatre. Alle sammen er en sjov del af ferien, samtidig med at man forbrænder en masse kalorier.

Råd #5 Udnyt faciliteterne i naturen

Træning med egen kropsvægt er en effektiv måde, hvorpå du kan styrke kroppen, få pulsen op og forbrænde en masse kalorier. Hvis du blot løber ind i skolen, vil du nemt ’falde’ over nogle trapper, som i høj grad kan benyttes. Her kan du lave lunges, spurte frem og tilbage, jump squat, hævede armbøjninger osv., der er et væld af muligheder og det er bare med at være kreativ her.

Råd #6 Husk rigeligt med søvn

Søvn er ikke kun dejligt for vores velvære, men også en vigtig del for at kroppen kan fungere. Mange forbinder ferie med, at være oppe til langt ud på natten og sove det halve af dagen. Eller være oppe til kl. 2, men stadig stå op kl. 8, dette fungerer desværre ikke. Kroppen har i høj grad brug for søvn, idet mange processor sker her. Når vi sover i for kort tid stiger produktionen af hormonet ghrelin, som styrer vores sult. Desuden nedsættes produktionen af hormonet leptin, som reguleres vores appetit. Konklusionen er altså, at hvis du kun får 3-4 timers søvn, vil du vågne op og være sulten efter fødevarer med højt indhold af fedt og kulhydrater.